Alle gode ting er tre

Et av høstens store prosjekter fant sted i en storslått villa i Lier. To splitter nye kakkelovner ble installert, og én som allerede befant seg i huset, fikk et ansiktsløft av våre dyktige montører.

Det var et tidkrevende arbeid. Men resultatet, som vist nedenfor, gjorde hver arbeidstime verdt.

Dette er den restaurerte versjonen av ovnen som allerede stod i dagligstuen. Veggene i rommet er malt i samme dype blåfarge for å stå i stil med det oppgraderte ildstedet. Plassert mellom pianoet og sittegruppen skaper ovnen en god balanse i rommet og et naturlig samlingspunkt.

I det ene hjørnet av spisestuen valgte eierne en Ekeby. En rektangulær skjønnhet skapt for å ta middagsselskaper til nye høyder. Med sine messingdetaljer smelter den sammen med rommets mørke vegger, uten å stjele oppmerksomheten fra de lune detaljene og interiøret for øvrig.

I den store entréen plasserte vi en klassisk Kungsholm med dører og detaljer i messing. Selv stående i et hjørne omringet av overdådige tapeter kommer den til sin rett, og utgjør et umiddelbart blikkfang for besøkende som entrer huset.

Etter endt arbeid var altså tre skinnende kakkelovner på plass, spredt rundt i husets ulike rom. På den måten er det skapt et nettverk av vedfyrte varmekilder gjennom boligen. En varme som vil vare i generasjoner.

0

En Tillinge tar plass på Frogner

På årets siste sommerdag ferdigstilte vi en vakker ovn i en stue på Oslos vestkant som vi har gjort mange ganger tidligere. Men dette tilfellet var spesielt. For det er ikke hver gang vi får anledning til å skape ovnens egen kontekst.   

Vi ser ofte bakover i tid for inspirasjon. I en tid der nordisk minimalisme er i vinden setter vi gjerne pris på en svak bris fra en mer overdådig fortid. Og det var nettopp en slik bris paret på Frogner var ute etter da de bestemte seg for å bytte ut sin moderne, innebygde peis med en kakkelovn fra Gabrielsen.

Da vi var på befaring, viste det seg imidlertid at dette kom til å bli et prosjekt utenom det vanlige. For eierne ønsket seg ikke bare en ovn. De ønsket seg en følelse. Og for å skape den rette følelsen måtte vi plassere ovnen i sitt rette element. Eller rettere sagt på sitt rette fundament.

Vi begynte med å fjerne den eksisterende peisen og rive den gamle innbyggingen. Deretter installerte vi nytt røykrøruttak og pusset veggene før vi dekorerte hjørnet i vakre, mønstrede gulvfliser. Stemningen var satt.

Dermed var det på tide å sette kronen på verket. En stilren Tillinge med brennkammer i børstet stål – strippet for ytterdører og andre detaljer, elegant plassert på det nylagte, dekorative gulvet. En vakker kontrast mellom det overdådige og det lavmælte.

For i et hjem som ellers bærer preg av moderne design og minimalistiske linjer, kan det fort bli for mye av det gode. Men i dette tilfellet vil vi påstå at harmonien mellom det nye og det gamle – det enkle og det intrikate – fungerer utmerket.

Er du ikke enig?

0

En Borgholm flytter inn i Borgen

I det gamle kulturlandskapet Borgen ligger en av Askers eldste gårder. Den har overlevd tre århundrer og har kjempet en innbitt kamp mot tidens tann. Men selv det staeste og stolteste av byggverk må til slutt innse at det behøver en hjelpende hånd.

Eierne satte dermed i gang en storstilt totalrenovering av hovedhuset. En interiørarkitekt ble gitt ansvaret for innredningen da det gamle herskapet skulle gjenreises. Med sitt blikk for detaljer, men også evnen til å se de store linjene, har arkitekten funnet balansen mellom originalt og nytt. Like praktfull som i sine glansdager. Men det var én detalj som manglet.

  

 

Interiørarkitekten tipset eierne om Gabrielsen. Vi tok turen til Borgen for befaring og for å prate med paret om hvordan vi kunne hjelpe med å sette prikken over i’en. Paret falt øyeblikkelig for våre kakkelbelagte skjønnheter og valgte seg ut modellen Borgholm som sitt nye familiemedlem. Med sitt enkle design og sin nette krone – og dører og detaljer i messing – var den som skapt for den nyoppussede dagligstuen.

Og skapt for stuen ble den faktisk. De originale takbjelkene fra 1700-tallet skulle beholdes, og ovnen måtte dermed bøye seg i respekt for det eldgamle treverket. Men til gjengjeld fikk den selskap av spesialdesignede bokhyller på hver side, elegant plassert for å fremheve rommets nye varmekilde.

Vi legger ikke skjul på at både vi og eierne ble fornøyde med det endelige resultatet. Borgholmen fant seg virkelig til rette i sitt nye hjem i Borgen. For en utenforstående kan det virke som om den alltid har bodd der – men det er jo også hensikten.

 

0

Et vintereventyr

Tidlig en februardag ringte telefonen. Vinteren holdt fremdeles et stramt grep rundt dagene, og gjennom den frosne telefonlinjen lød et enkelt budskap: vi fryser.

 

Det var et eldre ektepar som ringte fra en villa på Stabekk. Vi reiste snart på befaring, og da vi steg ut av bilen – godt pakket inn i jakker, luer og skjerf – ble vi møtt av et herskapelig syn. Den gamle boligen oste av minner og historier, og en tynn strime med røyk sivet ut av pipen.

I hjørnet av stuen stod nemlig en peis som for lengst hadde gjort sin plikt. En doven flamme vaiet over to vedkubber, men enda gikk det kalde gufs gjennom huset. Det ble klart at noe måtte gjøres.

Ikke lenge etterpå rev vi den gamle gruepeisen i en dans av aske og sot. Da det ikke fantes mer igjen av peisen, oppdaget vi at den også etterlot seg fint lite. Et nytt fundament måtte legges.

Vi gikk raskt til verks med jobben. Panel og lister måtte byttes ut, og nytt gulv skulle skjøtes inn. Panelet ble igjen malt i en sval kontrastfarge, de brede listene i krisp hvitt.

Til slutt var det tid for å montere kakkelovnen. Borte var snøvirvel og brøytekanter, og sommeren var for alvor på vei. Paret hadde falt for Gabriel: en klassisk rund modell, oppkalt etter Gabriel Burmeister selv. Det er kronen som gjør ovnen unik. Den buer elegant ut og fremhever sukkerbitene som perler på en snor. De nøye håndstøpte sukkerbitene er også lagt over og under brennkammeret, og sørger for en følelse av harmoni for alle som hviler øynene på Gabriel.

For feieluken og kammerdørene gikk paret for blankpolert messing, som stod praktfullt i stil til resten av interiøret i villaen. De gylne detaljene ga om mulig en enda varmere glød, og både vi og paret kan leve i visshet om at de aldri trenger å hutre seg gjennom flere vintre.

0